Juuri äsken julkistetun, Suomen kirjastoseuran teettämän tutkimuksen mukaan kirjasto tavoittaa vuosittain jopa 97 prosenttia nuorista ja 67 prosenttia kaikenikäisistä suomalaisista (Kirjastojen taloudelliset vaikutukset -raportti) ja kun sisältöjen kuluttajina (Someco: Minna Waltarin bloggaus: Sosiaalinen media Suomessa) Suomessa ollaan aktiivisia: 60 prosenttia suomalaisista on katsonut tai lukenut jaettuja sisältöjä viimeisten kolmen kuukauden aikana ja jopa 47 prosenttia tekee tätä viikottain. Voi siis olla hyvin samaa mieltä Waltarin kanssa, että

näihin lukuihin viitaten voi hyvin todeta, että sosiaalisessa mediassa sisältöjä jakavilla mielipidevaikuttajilla on vaikutusvaltaa, kun sisältöjä seuraa näin suuri osa suomalaisista.

Ja näin ollen voidaan todeta myös, että kirjaston kannattaa tiedottaa myös sosiaalisessa mediassa.

Kirjastot tiedottavat ja markkinoivat Twitterissä, Facebookissa, Instagramissa, bloggaavat, julkaisevat Vimeossa ja muissa videopalveluissa – on hyvä olla näkyvillä niin, että jokaiselle on jotakin vähän joka paikassa. Ajan hermolla ja esillä oleminen edellyttää kuitenkin resursseja siihen työhön.

Ari Haasion kirjassa ”Sosiaalinen media ja kirjastot” puhutaan asiaa somesta ja siellä olemisesta. Millaisen kuvan kirjasto antaa itsestään, kun on tai ei ole somessa? Miten suunnitellaan siellä toimiminen, millä perusteella valitaan ne mediat missä toimitaan ja ennen kaikkea – kun sinne menee, siellä myös pitää olla aktiivinen. Pelkkä aukioloajoista ilmoittaminen ei riitä, on vastattava tviitteihin tai kommentteihin ja päivitettävä blogia usein. Parhaimmassa tapauksessa osapuolista muodostuu yhteisö, jossa vuorovaikutuksesta syntyy uutta tietoa.

Kunta-alalla ollaan ehkä liiankin varovaisia uusien väylien käytössä ja vaatii kyllä töiden uudelleen järjestämistä, jotta saadaan innostuneita sisällöntuottajia someen. Omassa työpaikassani ollaan tähän asti menty tyylillä ”kyllä sika syitä löytää, välillä on maa jäässä, välillä kärsä kipeä”. Varovaisesti mentiin Facebookiin – vähässä ajassa saimme yli 100 tykkääjää ja kommentointiakin on tullut. Tässä on vielä petraamista, pitää löytää aikaa kommentteihin vastaamiseen ja laajentaa sisältöä sekä ehkä astua jollekin muullekin kanavalle – Twitterille ehkäpä.